Εφήμερα


2015-11-04-Τελετή βράβευσης του γλωσσολόγου Χριστόφορου Χαραλαμπάκη από την Εταιρεία Συγγραφέων για το Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας (Ακαδημία Αθηνών) - 04-11-2015

http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/686

2016-03-21-Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, Στοά του Βιβλίου, οργάνωση "Κύκλος Ποιητών"21 Μαρτίου 2016

http://literature.ironikopoulou.gr/node/283

2014-12-03 Ψηφιακό Λογοτεχνικό περ. Πανδοχείο, γράφει ο Λάμπρος Σκουζάκης

 συλλογικό – ιστορίες μπονζάι ’14.  83 μικρά διηγήματα. μια ανθολογία (επιμ. ηρώ νικοπούλου – γιάννης πατίλης)

 i­ction, M­i­c­ro F­i­c­t­i­on, S­ud­den F­i­c­t­i­on, N­a­no F­i­c­t­i­on, S­h­o­rt

 
F­l­a­shFi­ction, M­i­c­roF­i­c­t­i­on, S­ud­denF­i­c­t­i­on, N­a­noF­i­c­t­i­onS­hortS­h­o­rt S­t­o­ry, M­i­c­roS­t­o­ry, F­a­stF­i­c­t­i­on, P­o­s­t­c­a­rdF­i­c­t­i­on, Sn­apFi­ctionστα αγγλικά, M­i­c­r­o­f­i­c­t­i­on, N­a­n­o­f­i­c­t­i­on, F­i­c­t­i­on é­c­l­a­irστα γαλλικά, F­l­a­shN­o­v­e­l­laστα ι­τα­λι­κά, Μi­c­r­o­f­i­c­c­i­on, R­e­l­a­todet­a­zadec­a­fé [Ιστορία φλιτζανιού του καφέ], R­e­l­a­todet­a­r­j­e­tap­o­s­t­al [Ιστορία της ταχυδρομικής κάρτας], R­e­l­a­tot­e­l­e­f­o­n­i­co [Τη­λε­φω­νι­κη ιστορία], Μi­c­r­o­r­e­l­a­to, Μi­n­i­f­i­c­c­i­on, R­e­l­a­tom­i­n­i­moστα ισπανικά), K­o­r­t­p­r­o­saστα σουηδικά…είναι μόνο μερικοί από τους όρους με τους οποίους προτάθηκε η απόδοση του «υπέρμικρου διηγήματος», ή αλλιώς της «ιστορίας – μπονζάι». Έχουμε ήδη ενθουσιωδώς εκφραστεί για την σύντομη αυτή πεζογραφική φόρμα, που έχει ως βασικά ειδοποιητικά χαρακτηριστικά την πλοκή και τον μικρό αριθμό λέξεων – ουσιαστικά την συνειδητή επιδίωξη της βραχύτητας και την ιδέα ενός παρόντος ή εξυπακουόμενου αφηγηματικού όλου – και που γνωρίζει μια εκπληκτική διαδρομή σε πολλές χώρες και πολλές γλώσσες.
 
Έχουμε, επίσης, ήδη επικροτήσει την επιλογή του όρου μπονζάι που καθιέρωσε το περιοδικό Πλανόδιον, το οποίο όχι μόνο μας γνώρισε με τον συναρπαστικό κόσμο αυτής της πεζογραφικής μινιατούρας αλλά και μας τον παρουσίασε σε τρία απολαυστικά αφιερωματικά τεύχη που διαβάσαμε και ξαναδιαβάσαμε και φυσικά παρουσιάσαμε εδώ στο Πανδοχείο, στις αναρτήσεις για τα τεύχη 50 [Αμερικανικό Μπονζάι], 51και 52 [Ελληνικό Μπονζάι· στις τέσσερις πρώτες παραγράφους της παρουσίασης του 51ου τεύχους αναφέρονται όλα τα σχετικά στοιχεία του είδους]. Δυο από τα σχετικά κατατοπιστικά κειμένα του Γιάννη Πατίλη αναδημοσιεύονται στο διπλό επίμετρο του βιβλίου [Ιστορίες Μπονζάι. Σκέψεις για το σύγχρονο διήγημα και τις ρίζες του και Η ιστορία ενός «όρου»]. Έχουμε, τέλος, ευτυχώς προσκληθεί σε μια διαρκή και συνεχώς τροφοδοτούμενη ηλεκτρονική ανθολογία τέτοιων ιστοριών, που συγκεντρώνονται στην σελίδα: Ιστορίες Μπονζά'ι'
 
Συνεπώς, η αναγνωστική μας ευφροσύνη είναι δεδομένη όταν ξεφυλλίζουμε μια εκλογή από την πλούσια και αχανή αυτή συλλογή, δηλαδή μια ανθολογία της … ανθολογίας: 83 μικρά διηγήματα που επιλέχτηκαν από 566 που απάρτιζαν την σχετική διαδικτυακή συλλογή μέχρι την στιγμή του τυπωθήτω· δεκάδες δηλαδή κομψοτεχνήματα που μας προσκαλούν σε σύντομη ανάγνωση μα διαρκή σκέψη. Η ανθολογία είναι περιεκτικότατη και αντιπροσωπευτική καθώς περιλαμβάνει επιλογή από τρεις βασικές δεξαμενές: κείμενα από το τυπωμένο πεζογραφικό απόθεμα του παρελθόντος, επιλογή από τις πολυάριθμες συνεργασίες των αναγνωστών του ιστολογίου (άρα και από παλαιότερους και νέους αλλά κυρίως προωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς) και μεταφράσεις από τα πλέον ενδιαφέροντα και αν­τι­προ­σω­πευ­τι­κό­τε­ρα δείγ­μα­τα του είδους, τα οποία εντοπίζουν μεταφραστές συνεργάτες του ιστότοπου από τα ξε­νό­γλωσ­σα δι­α­βά­σμα­τά τους.
 
Το κριτήριο της ποιότητας είναι σαφώς πρώτο και δεδομένο, αλλά δεν υπήρξε το μόνο· καλύπτονται όλα τα αριθμητικά δεδομένα του μικρού διηγήματος: από το υπέρμικρο (μέ­χρι 200 λέ­ξεις) μέχρι το πολύ σύν­το­μο (200-1000 λέ­ξεις) και το σύν­το­μο (1000-2000 λέ­ξεις), εκτενές υφολογικό φάσμα (από τον ρεαλισμό και την αυτοβιογραφία, μέχρι τον εσωτερικό μονόλογο, το φανταστικό, την ψυχογραφία, το μυστήριο, την ανατροπή), μεγάλο θεματολογικό εύρος και (στα ελληνικά κείμενα) ποι­κί­λες γλωσ­σι­κές μορ­φές και ιδιώματα, ενώ επιλέγονται μεταφράσεις από δώδεκα ξένες γλώσσες.
 
Πόσο δύσκολη η επιλογή! Αν έπρεπε να προκρίνω εκείνα που διάβασα τις περισσότερες φορές, αυτά θα ήταν:
 
 … το σπαρταριστό Βλέπω φάντασμα, γλιτώνω με τρομάρα του Βούλγαρου Βέσελ Τσανκόφ, αλιευμένο από την χιουμοριστική του ιστοσελίδα, όπου η γκογκολική μεταφυσική λιώνει σε ευφυή πολιτική προσγείωση. Τι μπορεί λοιπόν να είναι ένα φάντασμα μέσα στο σπίτι; Ένα κλασικό λευκοντυμένο πλάσμα ή το φάντασμα του Κομμουνισμού; Μό­νο πο ο ­λι­στς πρέ­πει ν μεί­νουν ­συ­χοι. Τ φαν­τά­σμα­τα στν τό­πο μας δν μ­φα­νί­ζον­ται ­π τ που­θε­νά. Γι ν σκε­φτο­με λι­γά­κι! ­λες ο ­νεκ­πλή­ρω­τες ­πο­σχέ­σεις πλα­νι­ον­ται ­νά­με­σα στος ν­θρώ­πους κα πε­ρι­μέ­νουν τν πραγ­μα­το­ποί­η­σή τους. Κα γι πο­λ και­ρ ­κό­μα θ πε­ρι­μέ­νουν, κα γι πο­λ και­ρ ­κό­μα θ πε­ρι­πλα­νι­ον­ται πρν βρον τ γα­λή­νη τους. Άρα, ποια είναι η απύλυτα σημερινή απάντηση στο ερώτημα της ταυτότητας του φα[ντα]σματικού εισβολέα;
 
… η εκ των υστέρων εξομολόγηση της Σαμάνθα Σουκ [Γιατι δεν έπρεπε να έχεις πάει εξαρχής] πάνω σε μια απόλυτα σύγχρονη γυναικεία περίσταση, σε δευτεροπρόσωπη γραφή και μελλοντική χρονολόγηση. για την συνάντηση δυο παράνομων εραστών στο καταθλιπτικό Βαλέχο κάπου στη μέση του αυτοκινητοδρόμου, τον εξευτελισμό της αναμονής του άλλου, το τσιγάρο στον χώρο στάθμευσης, την συνειδητοποίηση ότι η όλη φάση είναι ένα λάθος.

 

Με­τ ­π μι­σ μπύ­ρα, θ ρ­χί­σεις ν φλερ­τά­ρεις, θπιά­σεις τ χέ­ρι του κα ­νάν­τια στ σω­στή σου κρί­ση, θ προ­τεί­νεις ­να δω­μά­τιο στ Μο­τλ 6. Πρν α­τς συμ­φω­νή­σει,  δι­σταγ­μς θ ­στρά­ψει στ πρό­σω­πό του γι λί­γο, λ­λ ρ­κε­τ ­ρα γι ν τ μαρ­τυ­ρή­σει. Κα ο δυ­ό σας γι τ ­πό­λοι­πo τς νύ­χτας θ ξέ­ρε­τε πς ἡἰ­δέ­α γι τ μο­τλ ­ταν δι­κή σου. ­κό­μη κι ­ταν ­κε­νος τ πλη­ρώ­σει, ­σ θ νι­ώ­θεις σν κυ­νη­γός, τ ­πο­ο ε­ναι τ ν­τί­θε­το το ν νι­ώ­θεις πο­θη­τ […] Μν ­δη­γή­σεις μέ­χρι τ Βα­λέ­χο, ­πει­δ με­τ ­π ­λες α­τς τς προσ­δο­κί­ες τ σξ θ ε­ναι μέ­τριο κα ­κε­νος θ ­πο­φέ­ρει ­π ­να α­σθη­μα ­νη­συ­χί­ας, πο θ σ ξε­νε­ρώ­σει… 

 

… η αλησμόνητη γραφή του Μάριου Χάκκα που άλλωστε έγραψε τόσα εξαιρετικά διηγήματα/αφηγήματα – εδώ εκφράζεται με τον δικό του τρόπο Ένας χωρισμός: 

 

Λέ­ω ν φέρ­νω κα­μι γυ­ναί­κα ν μο συ­γυ­ρί­ζει. Με­τ θ τ’ ­να­κα­τώ­νω σ ν­σου­να ­σύ, ­στα­τη κι ­κα­τά­στα­τη, ­χι γι ν θυ­μ­μαι τν πα­ρου­σί­α σου, λ­λ ­τσι, γι ν­χει κα κά­ποια δου­λει  γυ­ναί­κα πο θ συ­γυ­ρί­ζει. / ­χει κα κά­ποι­ο ­φε­λος α­τς  χω­ρι­σμός. Βλέ­πω πι τν ­να­το­λ το ­λιου, κά­τι πο τ­χα στε­ρη­θε μα­ζί σου, ­σχε­τα βέ­βαι­α ν πε­ρι­μέ­νω ­π’ τ με­σά­νυ­χτα. ­μως στ λέ­ω, κον­τά σου ε­χε χον­τρή­νει τ κε­φά­λι μου­π’ τν ­πνο, κι ν ξα­γρυ­πνά­ω τώ­ρα ε­ναι πο πε­ρι­μέ­νω τν ­να­το­λ κα τί­πο­τε λ­λο

 

… και το κατάφορτο συναισθημάτων – χωρίς την παγίδα της συγκίνησης – κείμενο του Τσακ Πάλανιουκ με τον αρχικά αποστασιοποιημένο ήρωά του που πηγαίνει ως εθελοντής Συνοδός σ ένα άσυλο όπου ετοιμοθάνατοι ζητούν συντροφιά για περίπατο και στοχάζεται πάνω στα προσωπικά αντικείμενα των άτυχων πελατών του.
 
Ανάμεσα στους ογδόντα τρεις συγγραφείς του τόμου περιλαμβάνονται αρχαίοι και πάντα μοντέρνοι μάστορες του είδους [Άντον Τσέχωφ, Γκυ Ντε Μωπασσάν], κορυφαίοι παλαιότεροι και νεότεροι συγγραφείς [Άμπροουζ Μπηρς, Χάινριχ Μπαιλ, Ντίνο Μπουτζάτι, Βόλφγκανκ Μπόρχερτ, Κωνσταντίνος Θεοτόκης, Γαλάτεια Καζαντζάκη], εξαιρετικοί ισπανοί και ισπανόφωνοι μικροτεχνίτες [Λουίς Φελίπε Ερνάντες, Μανουέλ Εσπάδα, Φερνάντο Ιγουασάκι, Μάριο Μπενεδέτι, Αουγκούστο Μοντερόσσο, Χουάν Εδουάρδο Θούνιγα και φυσικά ο Σέρζι Πάμιες τα εξαιρετικά κείμενα του οποίου υμνήσαμε εδώ], εκπρόσωποι της ιαπωνικής μικρογραφίας [Σίγκα Ναόγια, Λευκάδιος Χερν], οι δικοί μας τεχνίτες του ελάσσονος (από τον πρόδρομο του είδους Φαίδρο Μπαρλά μέχρι τον Αθανάσιο Θ. Γκράβαλη, τον Ε.Χ. Γονατά και τον Η.Χ. Παπαδημητρακόπουλο], οι σύγχρονοι επίγονοι που μας έχουν καλοσυνηθίσει σε παρόμοιες μικρές φόρμες [Τάσος Γουδέλης, Σωτήρης Δημητρίου, Αχιλλέας Κυριακίδης, Αντώνης Ζέρβας, Νατάσα Κεσμέτη, Βασίλης Τσιαμπούσης, Κώστας Μαυρουδής – ο Σεζάρ του οποίου εντάχθηκε στην περίφημη συλλογή των σκύλων].
 
Υπάρχουν μονοσέλιδα υποδείγματα φανταστικού [Ζιζέλ Πράσινος], μονολόγου [Έλενα Μουλιάροβα], ανατροπής [Μανουέλ Εσπάδα], κωμικού [Κώστας Λαχάς, στην απολαυστική περιγραφή μιας πενθούσας ομήγυρης] και ερωτογραφίας, όπως ο Έρωτας 77, το περίφημο ολιγόλεκτο του Χούλιο Κορτάσαρ: Καίφο κάνουν ,τι κά­νουν, ση­κώ­νον­ται, πλέ­νον­ται, βά­ζουν τ τλκ κα τ ­ρώ­μα­τά τους, χτε­νί­ζον­ται, ντύ­νον­ται καί, ­τσι, στα­δια­κ γί­νον­ται ξα­ν α­τ πο δν ε­ναι. Σε αυτή την Τέχνη του Ελάχιστου, ποια έργα φτάνουν άραγε στο κατώτατο όριο; Είναι άραγε η περίφημη ιστορία τρόμου του Αντρές Νιούμαν με τις τέσσερις λέξεις (δυο στην ελληνική μετάφραση); Εδώ ναι, αλλά γενικά όχι, αφού υπάρχει το «μη­δε­νό­λε­ξο» – αόρατο μπον­ζά­ι του Γκι­γέρ­μο Σαμ­πέ­ριο Το Φάντασμα! 

 

Υπάρχει, τέλος, μια ακόμα παράμετρος ετούτου του αξιανάγνωστου συνόλου: η ηλεκτρονική προέλευση των κειμένων, η τυπογράφησή τους σε μορφή βιβλίου, η διατήρησή τους σε ιστοσελίδα με τις αισθητικές, τυποτεχνικές και δεοντολογικές αρχές του εντύπου, όλα δικαιώνουν την πλήρη σύμπλευση έντυπου και διαδικτυακού κόσμου στην ιδανικότερη μορφή της, πάγια βεβαιότητα και έμπρακτη υποστήριξη του Πλανοδίου.  

 

Εκδ. Γαβριηλίδης, 2014, σελ. 364. 
Στις εικόνες: Julio Cortazar, Anton Chekhov, Dino Buzzati, Ambrose Bierce, Heinrich Boll, Chuck Palahniuk, Gigèle Prassinos, Shiga Naoya.
Διαβάστε ακόμα: Η Ηρώ Νικοπούλου στο Αίθριο του Πανδοχείου και εντός Γρίφου και ο Γιάννης Πατίλης στον κόσμο του Μικρού Τύπου.
 
 

2014-10-23 Nosotros - Παρουσίαση - Σχίζας 

Στον κοινωνικό χώρο ΝΟΣΟΤΡΟΣ, με αφετηρία (αλλά όχι επίκεντρο) το βιβλίο του Γιάννη Σχίζα "Ο κήπος μου", θα μιλήσουν οι Κώστας Κρεμμύδας (εκδότης του Μανδραγόρα και ποιητής, Ηρώ Νικοπούλου, λογοτέχνης και εικαστικός, Μιχάλης Βιδάλης, Αρχιτέκτων -πολεοδόμος. Θα διαβαστούν αποσπάσματα υπό τους ήχους της κιθάρας του Νίκου Βρεττού
 

 

2015-07-05 Book Press Πενήντα βιβλία για το καλοκαίρι

Πενήντα βιβλία για το καλοκαίρι
ΣΑΒΒΑΤΟ, 05 ΙΟΥΛΙΟΥ 2014 00:00

 
Οι συντάκτες της Book Press προτείνουν 50 βιβλία ελληνικής και ξένης πεζογραφίας για το καλοκαίρι (και για κάθε εποχή).
Επιμέλεια: Κώστας Αγοραστός 
 
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΗΣ προτείνει:

 


Ελληνιστί: ο γρίφος, Ηρώ Νικοπούλου (Γαβριηλίδης)
Τα συμπλέγματα, οι καταθλιπτικές εμμονές, τα αίτια και τα αιτιατά των κατά συνθήκη ψευδών των χαρακτήρων αναδύονται με απλότητα και σαφήνεια στο κειμενικό φως. Οι εσωτερικές τριβές των φορέων της συγκινησιακής δράσης συμπλέουν μαζί τους και διερμηνεύονται με αναλυτική δεξιότητα, αλλά και υποδειγματική νηφαλιότητα. Η Ηρώ Νικοπούλου σέβεται τις λεπτομέρειες των εσωτερικών και εξωτερικών τοπίων, παραμένοντας πιστή στο συγγραφικό της όρκο: δεν απορρίπτει εκ των προτέρων το δήθεν μηδαμινό στοιχείο του χώρου ή τη δήθεν αδιάφορη πτυχή της συγκεκριμένης αντίδρασης σε κάποιο ερέθισμα.
http://literature.ironikopoulou.gr/node/200
 
 

2014-06-03 Πρόγραμμα Εκδηλώσεων Πολιτιστικού Οργανισμού  του Δήμου Νέας Σμύρνης. 

Παρουσίαση του βιβλίου της Ηρώς Νικοπούλου, "Ελληνιστί: ο Γρίφος", στό Γαλαξία Τρίτη 3 Ιουνίου στίς 8.00 μ.μ.. Παρουσιάζει η δοκιμιογράφος Σταυρούλα Τσούπρου.

    

 

2014-05-31  εφ. Ελευθεροτυπία - ένθετο Βιβλιοθήκη - Βράβευση πρωτοεμφανιζό- μενων ποιητών με έργα της Ηρως Νικοπούλου

  

    

2014-04-04 Ομαδική Εκθεση Ζωγραφικής "Δώδεκα", στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα Μερκούρη" του Δήμου Αθηναίων. Διοργάνωση εφ. Αυγή.

  

 

2013-09-27 Αφίσα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών στη Νέα Σμύρνη, στη Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου στις 27 Σεπτεμβρίου 2013.

30-05-2013 Η Τούλα Ρεπαπή για τη συλλογή διηγημάτων "Ελληνιστί: ο Γρίφος" (Ιστολόγιο Diavasame, 30-05-2013)

http://literature.ironikopoulou.gr/node/205

15-05-2013  Ποίημα του Γιάννη Πατίλη από την ποιητική συλλογή "Η αποδρομή του αλκοόλ και άλλα ποιήματα" εμπνευσμένο από τον πίνακα ζωγραφικής της Ηρώς Νικοπούλου "Μικρή Αριάδνη".

 

http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/667

http://www.youtube.com/watch?v=S_7WGLm-zw8

24-03-2013 Ο Γιάννης Μπασκόζος για την συλλογή διηγημάτων "Ελληνιστί: ο γρίφος" (εφ. Το Βήμα, Προθήκες, 24-03-2013)

http://literature.ironikopoulou.gr/node/206

Δέκα ποιήματα στα Τουρκικά από την συλλογή "Μη με ψάχνετε εδώ" - Ten poems translated to Turkish from the collection "Don't look for me here"

 http://literature.ironikopoulou.gr/node/181

⇔ 

21-01-2013-Κόσμημα για το Δίπτυχο με  τρία  ποιήματα της αδελφής του Γιάννη Σκαρίμπα, Καλλιόπη Σκαρίμπα, που δημιουργήθηκε με αφορμή την Εκδήλωση-Φιλολογικό Μνημόσυνο του Πολιτιστικού Συλλόγου "Φίλοι Γιάννη Σκαρίμπα" στο Δημοτικό Θέατρο "Παπαδημητρίου" στη Χαλκίδα 

http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/664                  

⇔ 

                         

http://literature.ironikopoulou.gr/node/194

 ⇔

http://literature.ironikopoulou.gr/node/195

⇔ 

                                      

                                        http://literature.ironikopoulou.gr/node/163

⇔ 

                                                            

                                           http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/249

⇔ 

                                     

                                          http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/248

 ⇔

                                                 

                                          http://literature.ironikopoulou.gr/node/160     

 ⇔                      

                                             

                                                 

            ⇔                          

                                                             

⇔   

                                                             
                                                         

⇔ 

                                                            

                                                      http://literature.ironikopoulou.gr/node/118

⇔ 

                                 

 ⇔

   

⇔ 

                                              

http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/213 

⇔ 

                                                        

                                                                                                                                                                                                                 ⇔                          

                                                                   

                                                                                        ⇔                                                                                                                                        

                                                         

⇔ 

                                                   

                                                                                       ⇔                                                                                                            

                              

⇔ 

                                                     

                                                     

                                            

                                      

                                                              

                      

                                                   

                                                  http://literature.ironikopoulou.gr/node/69

    

                   

       

http://literature.ironikopoulou.gr/node/6

                                

                                                        

                                                         

  

                                              ⇔

                                                                  

                                                 

                                                             

                                                    

                                                               

                                       

                                                         

                                                         

                      

                                                    http://literature.ironikopoulou.gr/node/69

                                                    

                                                   

                                                                   

                                                     

                                                    

                                                    

                                                    

                                                           

                                                             

                                                                 

                                                   

                            

   

⇔                                                

       

  

                                                     http://literature.ironikopoulou.gr/node/118

                                                 

                                                                   

                                                                 

                                                        

                                                     

                                                          

                                                                  

                                                     

                                                                

                                                   

         

                                                  http://literature.ironikopoulou.gr/node/58

                                                   

                                                    

                                                   \

                                                    http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/189

 

                                      

        

                        

                   

     

                                              

                                  

       

                                                          http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/178

                                                   

                                                  

                                                    

                                                     

                                                          http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/187

                                                     

                                                          http://pictorial.ironikopoulou.gr/node/129